Jeden z najszybciej rozwijających się światowych fenomenów konsumenckich są hulajnogi elektryczne, które są również jednym z najbardziej kontrowersyjnych. I choć niektóre miasta hamują ich rozprzestrzenianie się, liderzy branży utrzymują wyceny liczone w miliardach, więc fundusze nadal płyną bez przeszkód.
Sharing e-hulajnóg jest duży i (z przeprosinami dla Winstona Churchilla) paradoks zawinięty w zagadkę. Niektórzy obserwatorzy odrzucają to jako jeszcze jeden przemysł z finansowania i, prędzej czy później, mogą być też duże straty. W rzeczywistości jednak jednostkowa ekonomika skuterów elektrycznych znacznie się poprawiła, a firmy wprowadzają innowacje, aby przezwyciężyć ograniczenia operacyjne. Zobacz http://www.jaw.pl/2018/11/hulajnoga-elektryczna-srodek-transportu-czy-tylko-gadzet/
Przedsiębiorstwa nawiązują również o wiele bardziej proaktywną współpracę z organami regulacyjnymi niż w przeszłości. W coraz bardziej zatłoczonym i zanieczyszczonym krajobrazie miejskim, miasta pilnie ich potrzebują, o czym świadczy ich obecność w około 350 miastach na całym świecie. Myślimy, że dalszy rozwój będzie tylko postępował, a nie się hamował.
Trudno jest określić dynamikę tego szybkiego, wciąż rozwijającego się rynku. Obecnie jest już w powijakach, ale jakie są perspektywy dla branży e- hulajnogi sharing (wynajem) w tym krytycznym momencie? Jak wygląda długoterminowy obraz ekonomiczny branży? Gdzie operatorzy mają największe szanse na zdobycie popularności? Jak rozwinie się rynek i co muszą zrobić operatorzy, aby przetrwać i rozwijać się?
Co najważniejsze, jak firmy produkujące e-hulajnogi i włodarze miast mogą kontynuować współpracę, aby e-hulajnogi stały się realnym rozwiązaniem mikromobilności? Obecne doświadczenia w USA i Europie, dwóch najbardziej rozwiniętych regionach, rzucają światło na te pytania.
Ekonomia wygląda dużo lepiej
E-hulajnogi zaczynały w niekorzystnej sytuacji. E-hulajnogi pierwszej generacji, które zadebiutowały w miastach jesienią 2017 roku, były modelami detalicznymi i miały żywotność dla flot wynoszącą zaledwie dwa do trzech miesięcy, co sprawiło, że osiągnięcie rentowności było wyzwaniem, jeśli nie niemożliwością.
Jak jednak mieli nadzieję operatorzy flot i inwestorzy venture capital, hulajnogi drugiej generacji – zaprojektowane wspólnie z producentami w celu zwiększenia wytrzymałości i żywotności – są znacznie bardziej wytrzymałe, wytrzymując od 12 do 24 miesięcy w użyciu flotowym. Oprócz tego, że są bardziej wytrzymałe, nowe hulajnogi są bardziej wydajne i mają większy wachlarz inteligentnych elementów, takich jak czujniki. Wymienne baterie zyskują na popularności, zwłaszcza w Europie; na przykład berlińska firma Tier Mobility planuje wymianę całej swojej floty na hulajnogi z wymiennymi bateriami do połowy 2020 roku.
W rezultacie, kilku liderom branży udało się osiągnąć dodatnie zmienne marże zarówno na poziomie miejskim, jak i regionalnym. Trwają prace nad kolejnymi – i jeszcze bardziej znaczącymi – ulepszeniami, w tym nad możliwością samodzielnego parkowania i autonomicznego przemieszczania (to ostatnie eliminuje konieczność przemieszczania skuterów po mieście przez pracowników w furgonetkach). Te ulepszenia również przejść długą drogę w kierunku spełnienia obietnicy e-hulajnogi zrównoważonego rozwoju środowiska.
Co liczby oznaczają dla konkurencji
W krótkim czasie od debiutu wynajmu e- hulajnóg, bariery wejścia na rynek znacznie się zwiększyły. Skala jest głównym motorem tego rozwoju: pomimo ulepszeń w sprzęcie, operacje pozostają pracochłonne i kosztowne. Ponieważ floty wzrosły z setek do tysięcy skuterów na rynku, wiodące podmioty zyskały przewagę w postaci korzyści skali, co pozwoliło im na reinwestowanie i dalsze doskonalenie swoich możliwości operacyjnych w skali globalnej. Kolejną istotną zaletą są dane: firmy, które wprowadzają dziesiątki tysięcy hulajnóg elektrycznych na różnych rynkach, mogą wiele się nauczyć o zachowaniu kierowców w różnych okolicznościach – i mogą wykorzystać te informacje do dostosowania doświadczeń klientów i odpowiedniego zoptymalizowania działań. Wreszcie, ograniczenia regulacyjne dotyczące wdrażania są przeszkodą dla małych podmiotów, ale więksi gracze, którzy już mają oparcie na rynku, mogą pokryć koszty dostosowania się do przepisów. Z czasem te bariery wejścia na rynek będą się zwiększać.
Bazowa ekonomia jednostkowa, bariery wejścia na rynek oraz fakt, że w przypadku niewielu rodzajów mobilności działa obecnie więcej niż kilku graczy, spowodują, że na danym rynku będzie konkurować od trzech do czterech znaczących graczy. Nasze przewidywania dotyczące przyszłej ekonomiki sugerują, że firmy posiadające mniej niż 25% udziału w rynku będą miały trudności z osiągnięciem progu rentowności przy pełnym obciążeniu. Oznaczałoby to znaczące odejście od obecnego krajobrazu, w którym na niektórych rynkach działa do dziesięciu graczy.
Konsolidacja jest nieunikniona; spodziewamy się, że pierwsza fala nastąpi już w 2020 roku. Zdobycie pozycji dominującego gracza w danym regionie wymaga podejścia typu rynek po rynku, a nawet miasto po mieście. Bez poważnych inwestycji spóźnialscy nie będą w stanie zdobyć pozycji lidera.
Skuteczne wykorzystanie hulajnóg w mobilności miejskiej
Nie ulega wątpliwości, że hulajnogi elektryczne pozostaną częścią publicznej debaty na temat mobilności w mieście przez najbliższe lata. Podczas gdy dostawcy skupiają się na rozwoju i konsolidacji, włodarze miast muszą znaleźć sposoby na włączenie hulajnóg i innych środków mikromobilności do swojej strategii mobilności miejskiej.
Operatorzy hulajnóg elektrycznych muszą osiągnąć zrównoważone zyski, jeśli mają pozostać rentownymi przedsiębiorstwami. A ich rentowność jest ważna, jeśli miasta mają zrealizować swój cel, jakim jest stworzenie wrażliwych na środowisko rozwiązań mikromobilności, które będą służyć rosnącej populacji miejskiej. Obie strony mają wiele do zrobienia, zarówno osobno, jak i razem.
Wyzwania dla operatorów. Operatorzy muszą nadal pracować nad poprawą swojej ekonomiki, zwłaszcza w obliczu konsolidacji rynku. Ulepszenia projektowe i inżynieryjne mogą mieć ogromny wpływ na rentowność, biorąc pod uwagę wysokie koszty utrzymania dużej floty e-hulajnóg. Zwiększenie trwałości pojazdów poprzez innowacje produktowe i konserwację, wraz z dalszą optymalizacją operacji, poprawi ekonomikę. Podobnie jak stosowanie różnych środków w celu zwiększenia wykorzystania e-hulajnóg, takich jak oferty pakietowe (w tym te, które oferują inne środki transportu) i nowe strategie cenowe.
Recenzje
Na razie nie ma opinii o produkcie.